JY viert kerst

In 2012 hebben wij van JY, Yvonne en Janien, voor het eerst een kerstdiner georganiseerd voor de kwetsbare inwoners van de gemeente Steenwijkerland. Dit was zo´n overweldigend en hartverwarmend succes dat dit jaar de vijfde editie gaat plaatsvinden. Woensdagavond 21 december word “JY viert kerst” gehouden bij de prachtige locatie Huis ten Wolde in De Bult.

JY viert kerst is een initiatief van Stichting JY en word in samenwerking met het Diaconaal Platform Steenwijkerland, de Voedselbank en Huis ten Wolde georganiseerd.

De medewerkers van Stichting JY komen dagelijks bij de mensen thuis. Achter de voordeur ontmoeten zij vaak mensen in moeilijke situaties. De decembermaand is voor deze groep vaak een moeilijke maand. Een kwetsbare gezondheid, weinig financiële middelen en eenzaamheid zijn factoren die juist in deze maand als extra moeilijk worden ervaren. Hierdoor raken deze mensen in een sociaal isolement. Omdat we graag iets willen betekenen voor deze mensen hebben we besloten om ook dit jaar weer een prachtig diner te organiseren in een sfeervolle ambiance, met lekker eten en gezelligheid.

spreekuur

Hoe zit het ook alweer precies met de participatiewet? Zijn er mogelijkheden voor een vergoeding voor de sport van mijn kind en waar moet ik zijn voor hulp en ondersteuning. Allemaal vragen die vaak bij de vrijwilligers van de Voedselbank terecht komen. In de drukte is er niet altijd tijd om een antwoord te geven op deze vragen. Stichting JY is daarom eens per maand aanwezig tijdens de uitgifte van de Voedselbank in Steenwijk.

Het is een vertrouwde en laagdrempelige manier van hulpverlening. Een vast persoon is maandelijks aanwezig, geeft advies en kan waar nodig doorverwijzen. Regelmatig blijkt dat dit doorverwijzen niet eens nodig is. Een duwtje in de goede richting en een opbeurend gesprek is vaak voldoende om mensen verder te helpen.

bent gezond

Gemeente Steenwijkerland wil investeren in de gezondheid van haar inwoners en heeft Stichting JY de mogelijkheid geboden om middels "JY bent gezond" te werken aan gezondheidsverschillen.

Tijdens de aftrap is gebruik gemaakt van een relatief onbekende onderzoeksmethode in Nederland "concept mapping".
In Overijssel is dit zelfs de primeur!

Met 15 mensen hebben we gebrainstormd over wat gezondheid is en wanneer we ons gezond voelen of juist niet. Samen kwamen we op meer dan 60 associaties!! Vervolgens heeft iedereen prioriteiten toegekend aan al deze associaties en gekeken welke voor hen bij elkaar horen. Een behoorlijke klus wat soms best moeilijk bleek, af en toe ook emoties opriep en confronterend was.

Stichting JY heeft in samenwerking met GGD IJsselland bewust gekozen voor de onderzoeksmethode "concept mapping" omdat we vanuit de belevingswereld van mensen aan de slag willen met gezondheid. Door samen met deze mensen te onderzoeken wat gezondheid voor hen betekend kunnen we in het vervolgtraject veel beter aansluiten bij wat zij nodig zijn om zich gezonder te voelen. We gaan geen plan bedenken hoe we gezondheidsverschillen gaan verminderen maar we gaan samen met mensen ontdekken waar het vandaan komt en wat zij nodig zijn om ze te verminderen.

De komende weken gaan we met iedereen persoonlijk in gesprek om in januari samen de handen uit de mouwen te kunnen steken en actief aan de slag te gaan met de resultaten en ideeën!

bent hip

Bij Stichting JY zien we allemaal unieke mensen. Ieder met zijn of haar ‘eigen’ situatie. Omstandigheden zorgen er voor dat er soms geen aandacht is voor jezelf. Als kleinschalige maar bovenal persoonlijke organisatie ziet JY dit en wil JY graag, wanneer het nodig is, haar cliënten in het zonnetje zetten.

Niemand is volmaakt, durf te zijn wie je bent
JY zoekt niet alleen naar de mogelijkheden en talenten van ieder individu, ze kijkt ook naar de persoon achter de zorgen. Wat heeft hij of zij nodig en wanneer. Aandacht kent vele verschijningen. Sommige momenten heeft je innerlijk wat warmte nodig, andere keren is het kennis en ervaring die om een boost vraagt. En natuurlijk is het belangrijk om mooi voor de dag te komen. Dat zet je in je kracht en laat zelfvertrouwen groeien.

Om dat extraatje voor haar cliënten te realiseren zoekt JY verbinding met samenwerkingspartners, ondernemers, organisaties en mensen die de zorg voor een ander een warm hart toedragen. Een van die betrokken ondernemers is Zus & Zoos in Vollenhove. De damesboetiek weet als geen ander hoeveel goeds passende kleding doet voor je eigen welzijn. Zij schonk JY diverse kledingsets om bij te dragen aan de zorg voor elkaar.

viert corso

Als op de laatste zaterdag in augustus de kleurrijke bloemenwagens weer door de binnenstad van Vollenhove rijden, is het bijna voor iedere stadsgenoot een ware feestdag. Samen met familie en vrienden worden de prachtige creaties bekeken, zijn de muziekkorpsen een genot om naar te luisteren en is de stad als het waren één. Maar niet voor iedereen is dit gevoel gelijk. Het is een prachtig evenement dat toch een behoorlijke aanslag pleegt op ieders budget. Om die reden zocht Stichting JY de verbinding met de Voedselbank en de 4Vs. Zij hebben ledenkaarten beschikbaar gesteld voor de inwoners van Vollenhove die gebruik maken van de Voedselbank.

Stichting JY vindt het belangrijk dat alle inwoners van Vollenhove onbevangen kunnen genieten van het corso, een jaarlijks hoogtepunt waar een ieder naar uitkijkt. ‘Corso maak je SAMEN’ is een veel gehoorde kreet. Dit initiatief is hier een prachtig voorbeeld van.

speelt buiten

Heerlijk de hele dag buiten spelen. Het klinkt vanzelfsprekend, maar tegenwoordig is dat het niet. 80% van onze jeugd beweegt structureel te weinig. Juist daarom is buiten spelen zo belangrijk. Het houdt kinderen spelenderwijs in beweging en bevordert daarnaast de lichamelijke en sociale ontwikkeling.

Om ieder kind ongedwongen te kunnen laten ravotten, spelen en sporten wordt er jaarlijks een Buitenspeeldag in Vollenhove georganiseerd. Van peuter tot bijna puber, voor ieder kind is er van alles te doen. Zelfs voor de allerkleinsten. Plezier is gegarandeerd. En dat allemaal met activiteiten die weinig tot geen geld kosten. Want dat is wat Stichting JY tijdens deze middagen uit wil dragen. Buiten spelen hoeft geen geld te kosten. Verschillen vervallen en iedereen doet mee.  Niemand staat aan de zijlijn!

JY speelt buiten wordt georganiseerd in samenwerking met de plaatselijke verenigingen en ondernemers.